RATE ONE - Ed.10

Het avontuur begon met een gewoon nummer, het getal 27, en gaat vandaag verder met het cijfer 09. Nochtans gaat het hier niet om wiskunde en nog minder om occulte numerologie...

 

Enkele jaren geleden verwierf ik de cockpit van een jachtvliegtuig dat gevlogen had met de Belgische kokarde, in een tijdperk dat door velen beschouwd wordt  als het mooiste van de straaljagers. De cabine was van een Mirage 5 met het nummer BA 27 (de internationale versie van de Mirage III van Dassault Aviation) een buitengewoon en zeer elegant toestel met een deltavleugel. Het vliegtuig stond bij mij in Maurepas in Frankrijk, niet louter toevallig, vermits ik gepassioneerd ben door alles wat vliegt sedert... altijd al.

 

De telefoon rinkelt, ’Celle’ calling from Belgium, en daarmee begint het avontuur...

Op het eind van zijn laatste tocht, vindt het toestel een onderkomen bij Celle De Petter, voormalig jachtpiloot en instructeur bij de Belgische luchtmacht. Het keert terug bij de piloot die er gedurende vele jaren mee boven Europa vloog.

Hier had het avontuur kunnen eindigen, maar ontluikende vriendschap en passie blijken te sterk te zijn.

 

Deze passie is zo intens dat zij gedeeld moet worden met anderen, die ofwel door dezelfde microbe gebeten zijn of die er nog geen kennis mee gemaakt hebben. De communicatiemiddelen daarvoor zijn vandaag verscheiden, de keuze valt eerst op het literaire.  Celle leidde de redactie van een boek over de geschiedenis en de belevenissen van de Mirage M5 B, in samenwerking met de Mirage Pilot Association (MPA).

Eén bladzijde in het boek is dan gewijd aan de virtuele vlucht. Vandaag vliegt immers geen enkele Mirage meer, zij genieten van een verdiende rust.

 

Ik ben een informaticus en op het raakvlak tussen luchtvaart en computers bevindt zich de wereld van de vluchtsimulatie, die toelaat om de echte luchtvaart zo getrouw mogelijk virtueel te beleven.

Met de technologische evolutie, zijn de details van de simulatie vandaag van een uitzonderlijk niveau. De  vluchten en de besturingssystemen staan zeer dicht bij de werkelijkheid. Landschappen, reliëf, oriëntatiepunten, steden en vliegvelden worden getrouw weergegeven. Het gesimuleerd besturen van een gevechtsvliegtuig of een passagierstoestel  is een uitdaging die sterk lijkt op die van de reële wereld, behoudens, voor het ogenblik, de afwezigheid van “G” en eventuele “paps”.

Maar de essentie  is er.

 

Ik heb meegeholpen  aan de redactie van het boek van Celle, met name  met een foto genomen tijdens een virtuele vlucht boven het huis van Celle, waardoor de virtuele BA 27 boven de echte BA 27 vliegt.

Het avontuur had daar kunnen stoppen, maar...

 

Begin februari 2018 komt een nieuw vliegtuig rechtstreeks toe in Sint-Truiden. Het gaat om de Mirage 5 BD 09, een tweezitter die ook voor opleiding dient en meteen vormt zich een formidabele ploeg rond het vliegtuig: TEAM BD 09. Door hun gedreven enthousiasme herleeft het vliegtuig, zoals in de tijd dat zijn straalmotor nog brulde.

Het nieuwe leven van BD 09 krijgt ook steeds meer aandacht op de sociale media.

Het avontuur had daar kunnen stoppen... maar nog maar eens zal de goesting en de behoefte om over onze passie te vertellen, de bovenhand halen...

 

 

Een nieuwe oproep, ’Celle’ calling from Belgium, I have a new idea...  Het avontuur wordt nu met drie beleefd, deze keer samen met Jacques Waldeyer, de eigenaar van BD 09.

 

Het idee is eenvoudig, de bezoekers van de BD 09 het uitzicht, de ervaringen en de intense emotionele gewaarwordingen  van de piloten aan boord van de Mirage 5 te laten herbeleven.

 

Tijdens de opmaak van het boek over de Mirage M5 B was het al nodig om foto’s van Mirages virtueel om te vormen naar de Belgische modellen BA27, BA27, BA54...

We beschikken over een excellente simulator en de SIM-gemeenschap stelt een ADD-ON bibliotheek ter beschikking waaruit we kunnen putten om de omgeving van de oude Basis van Brustem EBST tot leven te wekken.

De bezoekers nemen plaats aan boord van het echte jachtvliegtuig, BD 09, zetten een virtual reality bril op en maken dan een virtuele “Sentation Flight”  mee over de oude basis.

Ze zitten als echte piloten in een echte cockpit.

Ze stijgen op, vliegen in gesloten formatie, vergezeld van wingmen tijdens de vlucht. Ze vliegen op 250 voet en aan 480 knopen. Ook manoeuvres zoals split-up en landing in formatie staan op het programma.

Het zicht op de omgeving van Sint-Truiden is in detail weergegeven, zoals bijvoorbeeld de Koninklijk School van Saffraanberg, evenals het geheel van herkenningspunten rond landingsbaan 24.

 

 

 

De echte uitdaging bestond erin om de vlucht zo getrouw mogelijk na te bootsen zoals de piloot ze destijds beleefde, aan boord van een vliegtuig met superieure prestaties en in een gesloten formatie.

De gesimuleerde vlucht verschilt amper van een echte vlucht op het gebied van sensaties, oriëntatie en de manier van besturen. Herhaalde trainingssessies en een voortdurende verbetering van de vliegeigenschappen van de Mirage 5, dank zij de herhaalde adviezen van Celle, lieten toe een correct resultaat te bereiken .

Celle heeft daarbij blijk gegeven van geduld, ikzelf van doorzettingsvermogen.

 

Vandaag herbeleven de bezoekers drie rondvluchten in formatie boven Brustem.

De ervaring is zeer meeslepend en dicht bij de werkelijkheid door de gelijkenis van de virtuele cockpit op de echte.

We werken eraan om sommige details nog te verbeteren. Oud-piloten van Mirage 5 hadden de gelegenheid de vlucht mee te maken en zij waren niet teleurgesteld door de ervaring, integendeel. Zij hadden veel aandacht  voor de kleine details, die alleen zij kunnen opmerken.

Onze bezoekers zijn na  hun  ervaring van bijna een kwartier vliegen redelijk ondersteboven. Na haar eerste vlucht wou een dame, die 84 jaar op de teller heeft, dit meermaals herbeleven...

 

We hebben recent nieuwe virtual reality brillen aangeschaft die een veel beter beeld en geluid geven en die bijdragen tot meer visueel comfort en een nog betere beleving.

Dank zij BD 09, een tandem tweezitter, kunnen deze emoties gedeeld worden tijdens een vlucht met twee personen, eentje op de plaats vooraan en eentje achteraan, door de mogelijkheid om via de radio met mekaar en met een operator op de grond te praten.

We hebben nog nieuwe vluchten in voorbereiding om andere fases uit het leven van Belgische Mirage-piloten te laten herbeleven, zoals bijvoorbeeld de schietoefeningen die destijds regelmatig plaats hadden boven Corsica.

Het project bevindt zich waarschijnlijk pas in zijn begin vermits verdere ontwikkelingen worden overwogen.

Machines en grafische kaarten, die onontbeerlijk zijn voor de virtal technology, worden nog maar net volwassen. Zij blijven constant in evolutie, waardoor zij altijd meer technische en visuele mogelijkheden bieden.

 

Maar om op ons project terug te komen, het kon er naar mijn mening enkel maar komen dank zij drie essentiële waarden: passie, vriendschap en de wil tot communicatie en overleg...

Michel Barreaux

"Mike Bravo"

Professional career :
1984 - Computer Engineer, Programming Institute Paris VI
1984 - 1988 Software developer then software project manager at THOMSON
1989 - 2009 Creation & development of a service company in IT services for major manufacturers.
2010 - 2016 Creation & development of the company import & commercialization of Indonesian products
2016 - 2020 Creation and development of an IT service company for Liberal professions, small and medium sized businesses.
Passions:
Aviation in all its forms, in particular collection and flight simulation.
Travel and Asia